In conditiile in care tehnologia ia tot mai multa amploare, ca parinti si pedagogi ne confruntam cu provocari tot mai mari in crearea si mentinerea sigurantei digitale pentru copiii si elevii nostri.

Intrebarea cea mai relevanta la momentul actual nu se refera la a-i tine pe copii departe de resursele si de spatiul digital, ci mai degraba cum sa imbinam securitatea online cu explorarea beneficiilor pe care tehnologia le aduce in educatie?

In cele ce urmeaza, ne propunem sa exploram intocmai acest aspect si sa oferim cateva repere si strategii prin care, parinti & copii deopotriva, putem naviga cu succes in lumea digitala.

De ce sa vorbim despre securtitate digitala si pericolele mediului online?

Copiii si adolescentii sunt unele dintre cele mai vulnerabile categorii de utilizatori, prin prisma lipsei de experienta, pe de o parte, in utilizarea acestor resurse, dar si prin dezvoltarea (inca) insuficienta a capacitatilor de judecata optime, pe de alta parte, in ceea ce priveste evaluarea riscurilor la care sunt expusi.
Astfel, monitorizarea atenta a relatiei copiilor cu tehnologia este cruciala in lumea digitala actuala. Mai jos, detaliem cateva dintre motivele pentru care este atat de important sa fim vigilenti in acest sens:

  1. Protectia impotriva continutului inadecvat: Copiii sunt expusi la o varietate de continut online, inclusiv materiale inadecvate pentru varsta lor. Monitorizarea activitatii lor online ne permite sa identificam si sa prevenim expunerea la astfel de continut, protejandu-le sanatatea emotionala si psihica.
  2. Prevenirea contactului cu persoane periculoase: Internetul poate fi un loc in care, fara sa vrea ori sa stie, copiii sa intre in contact cu persoane rauintentionate. Monitorizarea online ne permite sa observam interactiunile lor si sa intervenim prompt in cazul in care detectam conversatii suspecte.
  3. Controlul asupra timpului petrecut in fata ecranelor: Tehnologia poate deveni cu usurinta o distractie coplesitoare pentru copii, care sa le afecteze negativ activitatile de zi cu zi si chiar dezvoltarea. Monitorizarea timpului petrecut in fata ecranelor ne ajuta sa stabilim limite sanatoase si sa incurajam activitati alternative.
  4. Prevenirea cyberbullying-ului: Cyberbullying-ul este o problema din ce in ce mai grava in randul copiilor, fenomenul fiind unul care aduce prejudicii grave dezvoltarii lor emotionale. Prin monitorizarea activitatii online, putem deopotriva sa prevenim, dar si sa intervenim in situatiile de bullying cu care copiii le pot confrunta.

Care sunt reperele de securtitate digitala fata pericolele mediului online?

Vedem astfel ca monitorizarea relatiei copiilor cu tehnologia este strategia de baza prin care putem atat sa-i protejam, cat si sa le asiguram un mediu digital sigur.

Iata, in acest sens, cateva repere esentiale in acest sens:

  1. Stabiliti reguli clare si limite de utilizare: Formulati reguli privind timpul petrecut in fata ecranelor si zonele accesibile pe internet. Comunicati deschis cu copiii despre riscurile online si despre importanta protejarii datelorpersonale si explicati-le cat se poate de clar:
    a) ce pot si ce nu pot sa faca ori sa dezvaluie in mediul online;
    b) care sunt continuturile pe are au si nu au voie sa le acceseze;
    c) care sunt situatiile pe care sa le semnaleze unui adult.
  2. Folositi tehnologia pentru a monitoriza activitatea online: Instalati aplicatii de monitorizare si filtrare a continutului pentru a-i proteja pe copii decontinuturile online inadecvate sau periculoase si incercati sa folositi resusele digitale disponibile in sprijinul dvs.
  3. Promovati comunicarea deschisa: Creati un mediu in care copilul sa sesimta confortabil sa va impartaseasca experientele online si sa va informeze despre orice probleme intampinate. In acest sens, are nevoie sa stie ca va fi sustinut si inteles, nu pedepsit sau certat – mai degraba, puneti accentul pe ceea ce poate fi invatat din orice situatie intampinata.

Cum asiguram noi o relatie echilibrata cu mediul digital?

La centrul nostru, ne straduim sa oferim o educatie echilibrata, care imbina in mod armonios metodele de predare traditionale cu oportunitatile oferite de tehnologia moderna. Lasam mai jos cateva dintre modurile in care noi reusim sa facem acest lucru:

  • Utilizarea sorobanului si a aritmeticii mentale: Promovam abiliatile de calcul mental si concentrarea prin metode traditionale precum sorobanul. Aceste tehnici cu traditie indelungata sunt fundamentale in dezvoltarea gandirii critice si a rezolvarii problemelor.
    Astfel, desi ne folosim de resursele digitale in predare, aprofundarea si consilidarea abilitatilor se face pe calea clasica, motrica.
  • Integrarea tehnologiei in procesul de invatare: Ne folosim de platforme si de aplicatii educationale digitale pentru a sustine si a imbogati experienta de invatare a copiilor nostri.
    Aceste resurse digitale ofera oportunitati noi de explorare si intelegere a materialelor educationale.

Cu toate acestea, timpul efectiv pe care copiii il petrec in contact direct cu continuturile acestor platforme este unul limitat, accentul in cazul nostru fiind pus pe calculul propriu zis pe abac si mental, cu manualele si caietele de lucru in fata – inclusiv pentru cursantii care invata in programele noastre exclusiv online.

Prin activitatea noastra specifica, ne dorim sa contribuim in primul rand la dezvoltarea gandirii copiilor, si nu la digitalizarea lor.

Desi dezvoltarea abilitatilor tehnologice este esentiala in prezent, stim ca stapanirea resurselor digitale porneste in primul rand de la stapanirea abilitatilor mentale. Numai astfel resursele tehnologice si digitale pot fi cu adevarat folositoare.

Asadar, crearea unui mediu sigur si stimulant pentru copii in era digitala necesita o abordare echilibrata si proactiva. Prin stabilirea unor repere clare de siguranta si prin promovarea unei educatii echilibrate care imbina traditia cu tehnologia, ii putem ajuta cel mai bine pe copiii sa navigheze in siguranta si cu succes lumea digitala in continua schimbare.